woensdag 20 oktober 2010

Jeruzalem, nachtconcerten en kamelen




Hoi lieve Nederlandse mensen,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik heb geschreven. Er zijn wat veranderingen aangebracht in mijn leven in Israel. Eigenlijk is het er maar een. Ik woon samen! TAAAH. Als iemand dit een jaar geleden aan mij zou vertellen had ik het nooit gelooft, en dan ook nog in the Holy City of Jerusalem!
Twee week geleden zijn we verhuisd en ik voel me echt thuis is deze buurt. Wel is het een redelijke joodse buurt dus met korte broek aan lopen waarderen ze niet altijd. Maar onze buren zijn jonge ongelovige mensen + er zit een pub tegen over ons appartement en een hele toffe tweedehands winkel!
Het is een heel mooi appartement met een grote keuken (en een grote koelkast!), mooie douche + wc en een redelijke grote woonkamer, wat ook onze slaapkamer is. Maar waar ik van hou is ons Terrasje, waar je lekker kan zitten in de schaduw of in de zon.
We hebben ongeveer 30 zwerfkatten als huisdier, waar ik zo af en toe eens mee praat. Heel gezellie! Hidai heeft me gewaarschuwd om ze maar niet te voeren; anders komen ze bij ons in huis wonen en dat willen we niet.

Geografisch gezien (duur woordddd, hihi) is de ligging van ons appartement ook perfect; we wonen namelijk 50 meter van het grootste park van Jeruzalem vandaan en we zijn 200 meter verwijderd van de grootste markt in Jeruzalem.(http://en.wikipedia.org/wiki/Mahane_Yehuda_Market ). Hier kopen we ons brood, vlees en groenten. En het beste is dat het super goedkoop is!

Met de inrichting en aankleding van het appartement zitten Hidai en ik nog niet helemaal op een lijn. Hidai vind het uiteraard allemaal wel prima, zolang het maar geen geld kost en ik kwijl bij de gedachten dat we naar de Ikea gaan om spulen te kopen voor ons nieuwe stulpje. We hebben dus ook de nodige argumenten gehad in dit Zweedse winkelketen. Alleen het brood nodige kopen, dus als ik aan kwam lopen met een onschuldig kaarsje moest daar eerst even over nagedacht worden of dit wel het winkelwagentje in ging.
Uiteraard heb ik gevochten voor decoratie en heb ik een kaarsje en 2 lampen weten te bemachtigen!

Ah wat ook nog belangrijk is om te vertellen is dat Hidai me mee heeft genomen naar een nachtconcert van Asaf Avidan http://www.mymojolove.com/ op de Massada! (http://nl.wikipedia.org/wiki/Massada)   De Massada is een hele bekende bergheuvel waar elke Israelier en elke toerist die Israel bezoekt is en moet zijn geweest. Er is veel gebeurt daar voor dat Jezus werd geboren en het uitzicht over de woestijn en de dode zee is echt heel erg mooi!
Voordat het concert begon zijn we eerst naar de dode zee gereden en heb ik voor het eerst in mijn leven in de dode zee gedreven! Echt heel erg gaaf! Ik kan me nog herinneren dat ik als klein meisje van de dode zee hoorde en dat ik sowieso een keer in mijn leven daar in wilde liggen. Nooit gedacht dat het ook echt zou gebeuren. Dus voor mij was het een heel speciaal moment.
Rond 2 uur s'nachts stapten wij in een kabelbaantje om naar de top van de bergheuvel te komen. Langs allerlei ruines uit de tijd voor Christus liepen we naar het podium. Het concert was van 3:00 s'nachts tot zonsopgang. Hoe meer het licht werd hoe beter je kon zien op wat voor mooie en speciale plek we waren. Na het concert hebben we alle ruines bekeken en zijn we weer met het kabelbaantje naar beneden gegaan.

Ik beloof aan jullie en aan mij zelf plechtig dat ik wat vaker ga schrijven!
Ook zal ik bidden voor wat meer zonneschijn in Nederland. Hier is het nog steeds 38 graden!
Oh en ik heb op een kameel gezeten! wieeeeh

From Elisabeth with love

Geen opmerkingen:

Een reactie posten